Tao Yin

Wat is “Tao Yin”?tao yin

Tao yin, letterlijk “sturen van energie door geest-kracht/intentie (yi)” is een eeuwenoude taoïstische bewegingsvorm gericht op het openen en in balans brengen van het lichaam, zowel fysiek als energetisch.

Ze bestaat uit een serie oefeningen die liggend of zittend verricht worden. Tao Yin oefeningen zijn eenvoudig en iedereen, jong en oud kan ze doen. Bij elke oefening wordt een groep spieren, pezen en gewrichten beurtelings uitgerekt en ontspannen in het ritme van de ademhaling. Denk aan het spannen van een boog op een inademing en het loslaten/ontspannen op een uitademing als de pijl wordt weggeschoten. Dit maakt de rekking korter en zachter dan bij “gewone” yoga: ze zorgt voor souplesse zonder verlies van veerkracht.

Bewustzijn                                                                                                                                   Van belang is om de beweging zo bewust mogelijk te doen. ‘Qi flows where the mind goes’, zo luidt een taoïstische wijsheid. Alle aandacht is daarom gericht op de ademhaling, de beweging en de lichamelijke sensaties die deze teweegbrengt. Zo wordt een lichaamsbewustzijn ontwikkeld door “inner feeling, inner seeing en inner hearing”.  Wezenlijk anders dus dan bewegen op een fitness-apparaat voor de televisie.

Na iedere set oefeningen is er een rustfase om het effect van de strekking te laten doorwerken in het lichaam en om het lichaam in staat te stellen een nieuwe balans te creëren. PsoasOok hier helpt de aandacht het lichaam om spanningen los te laten en om de energie weer te laten stromen.

Psoas en Middenrif
Nadruk bij Tao Yin ligt op het sterk en soepel maken en houden van 2 belangrijke spiergroepen: de psoas spieren (verbinden lendenwervels met bekken, heupen en dijbenen) en het middenrif.

Psoas
De psoas is aan twee kanten aangehecht aan de lendenwervels en loopt aan beide zijden schuin omlaag naar bekken en heupen. ( zie de afbeelding hiernaast) Zij zorgt voor de verbinding van onder- en bovenlichaam. Zonder de psoas kunnen we ons lichaam zelfs niet in beweging brengen. Een soepele ‘lange’ psoas houdt ook je wervelkolom soepel en recht.

Daarnaast wordt ze in China de spier van de ziel genoemd omdat ze door haar kou of warmte de organen in de buikholte en vooral de nieren sterk beïnvloedt (en vice versa!). De nieren liggen namelijk tegen de voorkant van de psoas. In de nieren blijven volgens de holistische Chinese geneeskunde negatieve emoties als angst en schrik vastzitten die de nieren koud maken. Warme psoas maakt deze emoties los voor verwijdering. De nieren hebben verder een directe samenhang met het hart en haar emoties. De Yang-energie van het hart moet de nieren verwarmen en de zachte koele Yin-energie hoort de ‘hitte’ van het hart te temperen. Bij een stijf, koud onderlichaam is dit dus niet mogelijk.

Middenrif/diafragma

Middenrif/diafragma

Middenrif
De tweede belangrijke spiergroep is die van het diafragma of middenrif. Het middenrif vormt de scheiding tussen buik- en borstholte en maakt onze ademhaling mogelijk. Daarom noemen de Chinezen het ook de spier van de spirit. Het is een grote platte koepelvormige spier met een centraal peesblad. Het middenrif is aangehecht aan de onder ribben en komt omhoog bij de inademing. Blokkades en kou in deze zone geven een slechte ademhaling / longfunctie, meer stress en een slechte samenwerking nieren-hart, zoals we al gezien hebben. En andersom geldt hetzelfde, het middenrif reageert negatief op stress. Een goede ademhaling zoals die gepaard gaat met de oefeningen, verbetert de zuurstoftoevoer naar alle cellen van het lichaam en geeft kracht aan de getrainde spieren. Een goede ademhaling helpt ook sterk bij de afvoer van gifstoffen en negatieve emoties. Niet goed afgevoerde gifstoffen zijn een belangrijke oorzaak van spier- en gewrichtsproblemen. De ademhaling bij de oefeningen heeft daardoor ook een gunstig effect op aandoeningen van het bewegingsapparaat en op het bevorderen van positieve emoties.

De oefeningen
De Chinese Yoga oefeningen zijn zo simpel, dat je denkt: hoe is het mogelijk dat ze zoveel resultaat geven. Iedereen kan ze doen en ook hun aantal is beperkt.

Het is belangrijk dat je niet alleen tijdens de lessen, maar ook thuis oefent. De resultaten zijn altijd zeer goed, maar alleen als je elke dag iets doet. Dat betekent niet dat je alle oefeningen iedere dag moet doen, maar wel een selectie daarvan. Zo’n basisselectie kan je dan variëren en aanvullen met oefeningen die speciaal goed zijn voor jou. Veel mensen hebben iets waar ze wat meer aan willen werken, bijvoorbeeld een pijnlijke onderrug, stijfheid of ademhalingsproblemen.

Een kwartier oefenen is een uitstekende manier om de dag te beginnen en levert veel meer op dan de bekende ochtendgymnastiek. Velen zien het ook als een zeer goede voorbereiding op Qi gong. Ook worden deze oefeningen gedaan voorafgaand aan en alle vormen van meditatie. De training is geschikt voor jong en oud.

Tao Yin wordt in China veel beoefend, maar is in het Westen nog nauwelijks bekend.

Effecten van Tao Yin

  • Maakt het lichaam sterker en fitter
  • Geeft directe vermindering van stress en een kalm, helder hoofd
  • Verbetert de bloed- en energiecirculatie
  • Heft allerlei blokkades op die ontstaan door emotionele en fysieke stress
  • Voorkomt en verbetert (ouderdoms)kwalen en aandoening

N.B.: bovenstaande tekst is grotendeels ontleend de uitleg van mijn leermeester Sifu Henny Eleonora. Zie voor meer info over zijn school de website van de Liu He Men school, waar ik een aantal jaren les gegeven heb.

Tao Yin op Liu He Men school

Op de volgende pagina staan enkele video’s met Tao Yin oefeningen:

Tao Yin video’s

psoas2